onsdag 25 februari 2015

Hemma hos - Vaktlarna!



Igår fick ni ju se hur hönsen bodde så idag är det vaktlarnas tur att visa upp deras mysiga boende!

Mina små dunisar bor i mitt växthus på ca 6 kvm + 1 kvm.
japanska vaktlar tål endel kyla (ner till -20) men de behöver ha fukt och dragfritt. 
Jag har inrett med massor av gömslen och lite olika material så det blir så naturtroget som möjligt.
Så fort de blir lite mera vår i luften ska de få flytta till ett nytt boende. Det kommer att bli alldeles för varmt för dom i växthuset och om några veckor är det dags att börja odla!


Vid ingången har jag satt en plexiglasskiva så att jag kan ha dörren öppen utan att de rymmer ut.
Mina börjar bli så pass tama att de inte blir rädda och flyger men jag lämnar aldrig dörren öppen obevakat. 

Gömstället längst till vänster är en foderhink med platt botten och en massa hö i.
Den gillar dom att sova i eller lägger sina ägg i.
En stor bakbit är lutad mot sand/jordbadet dels för att de lättare ska komma i baljan och för att Bruno älskar att stå där och visa upp sig och gala stolt!



idag sågade jag till en lite stubbe att ha vattenautomaten på. är så less att de skiter i vattnet helatiden. Nu når de inte upp med rumpan på kanten så nu äntligen kanske de får vara rent lite längre. Vattnet byter jag 2 ggr/dag.
Bredvid ligger det lite rivna morötter. 

Ett till litet gömsle i hörnet. I varje gömsle har jag hö, det gör det väldigt lätt städat då de blir som en kocka när de blir bajsigt och bara och ta bort de och lägga dit nytt. 


En till barkbittunnel. Längst in i hörnet brukar de flesta lägga sina ägg.
De gör så gulliga bon i höet, precis som små fågelbon!
En trälåda med lite springor i. Vaktlar gillar inte om  kojor och små hus är för täta, de vill ha lite koll på omgivningen runt om. 

De har ett mindre fodertråg för att de inte ska stå och sprätta i maten.  Tror att detta rymmer ca 5-7 deciliter.
Ungefär så mycket mat går det åt varje dag (16 st vaktlar).
Bredvid har jag en stubbe som jag borrat hål i och satt i pinnar, perfekt att sätta dit sallad och äpplen mm så de inte ligger på marken och bli skitigt.
  

Jag har byggt en hydda med en keramiklampa i (en värmelampa som inte avger något ljus, bara värme) som de får välja om de vill ha lite värme eller inte. Taket har jag byggt lägre fram och högre bak för att värmen ska stanna längre under taket och sedan tryckas ner sen ut. Där under brukar det vara mellan 10-14 grader varmare än temperaturen i hela växthuset. 


Golvet är täkt med uppluckrad halmpellets precis samma som hos hönsen. 

Vicky ska ta sig ett litet bad!
såjord, sand och aska. 

Inez är så nyfiken när jag håller på med mobilen och fotar!



Och så har vi lilla övervåningen som de älskar att spring upp till. Här läggs det också endel ägg!  Hö på golvet och lite granris som gör de mer mysigt.

En väldigt enkel konstruktion, dock inte så vacker då jag tog en massa spillbitar och snickrade ihop rampen och loftet.

Det som är jätte viktigt att tänka på när man inreder hos vaktlar är att se till att säkra hela boendet så de inte kan fastna bakom, emellan eller under något.
De är experter på att fastna i de allra minsta skrymslena. Det har hänt här två gånger dock blev ingen skadad men jag är osäker på hur lång tid de satt fast. Inte längre än 6 timmar i alla fall då jag tittar till dom så fort jag är hemma. 
Hur kan de fasta då? Jo dels så gillar dom att utforska nya saker och om de blir rädda för något flyger de rakt upp och kraschlandar okontrollerat någonstans..

Vaktlar är en markfågel men de gillar att gå på olika höjder och upp på saker.
Tänk bara på att inte bygga för höga konstruktioner då de måste kunna hoppa ner och inte flyga ner eftersom det är inte är några skickliga flygare!


2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för en så trevlig presentation av dina fina vaktlar och deras boende! Det är verkligen inte lätt att hitta information om vaktlar. Jag går i "väntans tider", om ett par veckor hoppas jag att mina vaktlar kommer. Och jag vill veta allt om dem. Blev så glad att både få läsa om och se hur fint dina bor! 😊

    SvaraRadera
  2. Superfina miljöbilder och beskrivningar. Jag bygger nu för att snart kunna skaffa vaktlar

    SvaraRadera