måndag 23 februari 2015

Hemma hos - hönsen!


Det har blivit ganska många ändringar och om möbleringar inne hos hönsen innan jag känt mig helt nöjd. Man kommer på förbättringar hela tiden och det känns som om att man aldrig blir rikligt klar.
Det är lite småfix kvar som lister i taket, en takskiva och lite på utsidan av huset som är kvar.
Eftersom jag inte byggde så stort hönshus så får man köra lite compact living.




 Högst upp vill de så klart sitta. Nu när vi fick två till damer så räcker inte den pinnen till för alla. Så jag byggde en lite enklare ställning så de finns fler platser. Vilket kan vara bra att de finns valmöjlighet för dom, de kan bli lite tjafs och nyp om de behöver trängas på en och samma pinne.
Mitt val av sittpinne blev en trekantsbräda. Slipade ner vassa kanter och har den platta delen uppåt. Varför jag valde den? Den fanns redan hemma så jag behövde inte köpa någon.
Innan hade jag en naturpinne, ganska tjock så de inte blir för tunn så de kan sitta stadigt utan att behöva kramphålla fötterna.

Det är alltid ett jädrans kackel när alla blir värpnödiga och gärna alla på de och samma gång. Nu är alla mina 5 hönor igång och värper. Två reden blev för få så jag gjorde en lite avsats och satte dit ett till rede. Mina höns är ganska stora så jag valde att använda mig att stora plastkorgar, lätta och göra rent och hönsen gillar dom skarpt! En skruv i väggen så de ligger still.
Under avsatsen är fodertråget bestående av en gammal hängränna, perfekt att fodret i. Ingen som kan sprätta ut och man behöver inte fylla på varje dag heller!

Under de två rederna är sandbadet, eller torvbadaet rättare sagt.
Torv och aska. Använde en stor plastback från IKEA. 3-4 hönor får plats att bada samtidigt vilket de gärna gör, de är inte så kul att bada själv!
På golvet har jag halmpellets, Efter lite forskning så kom jag fram till att detta är både billigast, fräschast och hälsosammaste alternativet. En säck kostar 69.- på Granngården. Jag vill att pelletserna ska lösa upp sig direkt så jag snittar säcken längs med lågsidan och häller i ca 10 liter vatten. Efter 10 minuter är de bara att hälla ut de på golvet och nästa all pellets har löst upp sig och blir som en mjuk fin bädd. Har man de fuktigt i hönshuset så är detta perfekt, de suger upp mycket fukt.
Väljer man att inte luckra upp det med vatten går det också bra, givetvis drar de åt sig mer fukt och hönorna krafsar runt och efter några dagar så är alla pelletserna upplösta. Strö/kutterspån är inte bra för vaken oss eller hönsen, det är små partiklar som tänger sig in i luftvägarna och sätter sig.

Luckan ut till hönsgården är en enkel konstruktion som man öppnar och stänger från utsidan med sett snöre. En skiva som ligger emellan två plank som där den glider upp och ner.

Det som hänger på väggen bredvid öppningen är torkade brännässlor som de får som tillskott nu under vintern när det inte finns tillgång till grönt ute. Snart är alla knipen uppätna!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar