onsdag 4 februari 2015

Mitt hönshus - bygget steg för steg

 Jag har byggt mitt eget hönshus, nu i efterhand så skulle jag byggt större men har tyvärr inte plats för större så jag får helt enkelt nöja mig med de jag byggt. Jag valde att bygga ett rejält och stadigt hus med isolerade väggar. Det är på ca 6 kvm. Hönsgården är på ca 9 kvm. Det är sällan de behöver vara i hönsgården, dom gillar den inte alls, de vill så klart vara fria på trädgården!

Nedan får ni se steg för steg hur jag gjorde!











För att få en ordentlig och stabil grund grävde jag ner betongplintar

Reglade upp för golv, isolerade, plastade och sedan tjocka masonitskivor för  golv.

Började bygga en vägg på plats men insåg sedan att de var mycket lättare och bygga klart en hel vägg liggandes med isolering och plast och sedan resa den färdigbyggda väggen.

Nästan klar med två väggar...

Klädde inneväggarna med träpanel. Anledningen var för att de var de billigaste alternativet just då. Jag rekommenderar inte det då de blir en massa småspringor mellan planken. Om man någon gång skulle få problem med ohyra så är de svårt att göra rent...

Vägg nummer tre på gång att reglas upp..

Jag valde att bygga ett snedtak på huset. En mycket lätt konstruktion.  Man får bra utrymme inne, snö och vatten rinner lätt bort från taket. Det svarta ni ser på utsidan är asfaltsboard. Det är en skiva som är impregnerad med asfalt vilket gör att den är vattenavisande och vindskyddad. Utanpå den spikade jag sedan på träpanel som jag sedan målade med svart slamfärg.

Dörr och fönster på plats. Fönstret är ca 100x120 cm, 3-glas isolerfönster underhållsfritt. Köpte det på blocket för 50kr, riktigt fynd! Går att öppna som på bilden med lite glipa med spärr, perfekt på sommaren om man vill ha lite öppet på natten. Kan även tippa runt fönstret helt när de ska tvättas. 

Dörren kommer från vår källare. 
På taket valde jag att lägga vanlig takpapp. Till nästa vinter ska jag ev lägga plåt på taket för längre hållbarhet. Tegel kan jag utesluta då jag inte byggt takstolarna så hållbara för den vikten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar