lördag 7 mars 2015

Både lycka och tråkigheter

Det blev 11 stycken kycklingar som nu bor ihop med Twiggy, den fantastiska mamman som adopterat alla dessa små små söta dunisar!
Sammanlagt var det 13 stycken som kläcktes men jag fick tyvärr ta bort 2 st som kläcktes med komplikationer (gulesäcken som inte dragit sig tillbaka).
Djurlivet är inte en dans på rosor och man får liksom ha det med sig när man skaffar djur och föder upp. Saker och ting kan hända och ibland måste man agera snabbt för att inte något djur ska behöva lida. 



Det är svårt att förstå hur små de är i verkligheten! De väger knappt nått och det är så livliga och hoppar och tar satts och springer omkring. Tar några flax med sina pytte vingar och studsar lite. Så sött och man kan sitta och stirra på dom i timmar (om man nu hade den tiden :)).


Den vita skålen med stenar är en äggkopp!
Stenarna har jag lagt i för att de inte ska kunna drunkna i vattnet.
De kan liksom somna på plats när som helst dom små rackarna.
På fatet bredvid har jag mixat kalkon pytte pelets till små små korn så de har kättare att få i sig. längst bort har Twiggy egen mat bestående av groddade Mungobönor. 

Twiggy är den minsta fågeln i min flock så har det kämpigt när alla 11 kycklingar vill komma under henne och mysa!!
De är tur hon har tålamodet!


Dags för en tupplur

Ja ni ser ju själva!!!
Jag tror detta är minsann en liten Ginny bebis!!

Äta, dricka, busa och sova.


Och till de tråkiga…

Sally en utav de vuxna vaktelhönorna har blivit sjuk, riktigt sjuk. Jag befarar att hon har drabbats av en sjukdom som heter koccidios en mycket smittsam sjukdom som oftast har en hög dödlighet. 
Det är en encellig parasit som lever i tarmarna hos fågeln, när den förökar sig så skadar den tarmslemhinnan och detta leder till ökad risk för infektioner i tarmen och leda till vätskebrist, näringsbrist och blodbrist. 
Symtomen är bla, minskad rörlighet/aktiv, nedsatt allmänstillstånd, sitter uppburrad, diarré, blod i avföring, äter och dricker inte, viktnedgång.
Detta är en snabb process och man ska helst behandla inom 24 timmar om man haft kontakt med veterinär ang medicinering. Smittas främst via avföring. 
Det är ytterst sällan bara en fågel drabbas, oftast insjuknar flera och då är det bråttom med medicin.  
För att säkerställa koccidios måste man skicka in en död fågel till SVA ( Statens Veterinärmedicinska Anstalt) för obduktion och prover. Detta är det enda sättet för att ta reda på om det är koccidier eller ej. 
I kväll fick jag tag på en distriktsveterinär som kunde hjälpa mig på telefon att skriva ut en medicin som heter Baycox, tyvärr hade de inte licens att skriva ut den för fjäderfän utan jag fick en för griskultingar, vilket betyder att dosen jag kommer ge Sally är pytte pytte liten, ca två droppar. 
Blir hon inte bättre av detta så kan vi utesluta Koccidios. Jag hoppas jag bara får chansen att medicinera henne och att hon inte hinner dö under natten, nu är hon väldigt svag. 
Jag var ute ikväll och tittade till de andra för att se om nån annan vaktel blivit dålig, den enda som jag tyckte var lite mer still var Twiggys syster Mindy, men jag såg inget konstigt i rumpan på henne.
Läs mer om sjukdomen här

Älskade lilla Sally






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar