torsdag 5 mars 2015

Här händer det grejor!! - Vaktelbebisar!


I går kväll kom den första lilla kycklingen ut! På dag 17. Vanligtvis så kläcks kycklingarna på dag 18. men precis som oss människor så kan de komma lite tidigare och lite senare :)
Just nu har 11 st kommit ut och den 12.e är på väg!
Det är så otroligt fascinerande och se hur de pickar hål på skalet och sedan trycker sig ut. Vissa kommer ut snabbt och några tar längre tid på sig. Men de är bra trötta de som kämpat längre. 
Efter ca 6 timmar börjar de torka och blir fluffiga.
Vaktelkycklingar klarar sig upp till två dygn i kläckaren. De har lagrat näring och vätska i kroppen redan i ägget. I kväll ska de som är torra och fina få komma till sitt nya boende. Har skaffat en stor smådjursbur som de ska få bo i inne i badrummet. Där har vi golvvärme och de är smidigt att bara kunna stänga dörren. Vi har nu en extra hund hemma som är väldigt nyfiken på de vuxna vaktlarna så jag vågar inte riskera att ha dom där vi är med hundarna. Min Agnes skulle aldrig göra något, hon är ju så van med mina vaktlar och när mina höns va små kycklingar! 
Eftersom Twiggys ägg inte verkar vara nått liv i tyvärr, så tänkte jag att hon skulle få komma in till mina små bebisar och förhoppningsvis så kommer hon ta dom till sig och bli deras mamma! 
Håll tummarna för Twiggy ikväll!!
Självklart kommer jag dokumentera och rapportera hur det går!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar