söndag 22 mars 2015

Här har ni några som vet hur man njuter av livet!


Igår fick mina vaktelkycklingar uppleva hur det va att ta sig ett bad i halmströ för första gången!
Nu är de 2,5 vecka gamla och nästan allt dun är borta förutom på huvudena. 
Det är ju helt fantastiskt hur djupt deras beteenden sitter rotat, direkt började de bada och rulla runt i ströet! De verkligen njöt och kvittrade så där dovt och ljuvligt! 







De bor fortfarande i en bur i badrummet så de får rätt temperatur. Nu ska jag börja stänga av värmelampan på dagarna så de successivt blir vana att var utan den. 
Det är smidigt när de är städdags (varje dag) då är det bara att släppa ut de i badrummet, lätt att göra rent efter dom!



Alla fick varsitt fotbad innan de fick hopp in i deras nystädade låda men två av de fick lite mer bad då de va riktigt skitiga. Ska man tvätta vaktlar så måste man vara supernoga med att de inte blir kalla och de måste bli helt torra innan de släpps tillbaka. De här två sötisarna njöt att bli ompysslade och sov en lång stund inrullade i en varm och mysig handduk!


Något som de verkligen älskar är sitt lilla bo som jag gjort av en ihoprullad handduk. 
De blir lite mysigare och de får lite stöd av kanterna. 


Här om dagen innan snön kom så var det fantastiskt väder och hönsen bara älskar att våren börjar komma! Min tupp Fiona fick komma upp i knät och mysa lite. Det är svårt att få med på bild hur stor Fiona är, enligt mig är han gigantisk. Hans fötter är lika stora som mina händer. Ska väga honom nån dag, senast jag vägde honom mätte vågen upp på 3,5 kg, de va i sensommars. 


Polly är den som inte den som är blyg utan hon hoppar direkt upp på stolarna och sen upp på bordet om jag sitter ute och äter eller fikar. 


Märta är lite mer finkänslig och tigger vid mina fötter i stället. 
De som tycker att hundar kan vara ihärdiga och sitta och tigga har inte varit med om tiggande höns… De är 100 ggr värre!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar