söndag 29 mars 2015

Mycket har hänt!

Det är helt otroligt hur fort tiden går nu. Veckorna springer iväg och det är knappt man hunnit förstått att det snart är vår på riktigt!
Vacktelkycklingarna är inte längre kycklingar utan snart fullvuxna! Nu efter drygt tre veckor har jag kunnat könsbestämma några av dom. Beroende på om de är färgrena eller inte så går det att könsbestämma vissa färger. Dessa fyra är honungsfärgade och då är det ganska lätt att se om de är en tupp eller höna. 



Vaktel 1 = tupp
Den har inga prickar/fläckar på bröstet och mera rostfärgad än vad hönorna är på bröstet.


Vaktel 2 = höna
Prikar/fläckar på bröstet och inte lika mycket rostfärgad som tuppar


Vaktel 3 = tupp
Rostfärgad och inga prickar/fläckar på bröstet.


Vaktel 4 = höna
Prikar/fläckar på bröstet och inte lika mycket rostfärgad som tuppar



Detta är en viltfärgad höna.
Tupparna har inte så ljust bröst som hönorna.
I min lilla kull fick jag bara en viltfärgad kyckling.
Har en höna sedan tidigare, Inez!

Inez är en viltfärgad höna

 Resten av gänget är inte lika lätt att könsbestäma pga att alla är inte färgrena och vissa färger går inte att könsbestämma utan man får helt enkelt vänta tills de blir könsmogna och se om nån galer, lägger ägg eller se om de skummar ur rumpan = tuppar.






Kläckaren är laddad….. igen!!

Jag förstår de som kläcker fram kycklingar hela tiden. När man väl har börjat är det svårt att inte göra de flera gånger! Denna gång har jag laddat kläckaren till max! ca 40 ägg tror jag det blev. Eftersom jag måste vända mina ägg själv 2 ggr om dagen så kan man inte proppa den helt full utan de måste finnas lite svängrum. Min kläckare är helt manuell. inga konstigheter, väldigt simpel. 
Startade kläckaren onsdagen den 25 mars. Runt den 9-10 april borde det va dags för kycklingarna att komma ut! 




Det var smidigt att ha kycklingarna i badrummet, när det var städdags fick se springa runt och faxa och studsa i badrummet och sen var det bara att svabba av golvet efter dom. 
De fick börja smaka och uppleva lite olika nya varianter på mat, mixad majs, mixade gröna ärtor, salladsblad, frystorkade mjölmaskar. Majsen var klart en favorit! 
Efter ca 2,5 veckas ålder kan man låta de provsmaka lite, men inte ge för mycket. 




Dexter som jag tror dessvärre är en tupp, bara en känsla jag har, kan man tyvärr inte könsbestämma ännu pga färgkonstellationen. Det är en mycket livlig liten varelse, kläcktes först av alla och är lite av en mobbare. Startar lite muck och gräl och sen blir de full fart på alla. 
Men väldigt fin liten vaktel!


Fixade en liten ramp och hydda till dom så de fick lite mer stimulans när buren bara blev trängre och trängre. Spännande och svårt att ta sig upp på med de vingliga benen!



Har även haft olika material i buren för de ska hända lite från dag till dag. Denna gång fick de in ett stort lass med hö som de fick bädda och sprätta i. De va tydligen väldigt mysigt att bädda ner sig och mys i. 




Min älskade och väldigt speciella vaktelhöna Ginny!
Hon är så tam och mysig. Hon fick för första gången förlja med ut på ett litet äventyr i trädgården i de fina vädret igår. 
När jag går in till dom inne i växthuset brukar alltid Ginny möta mig vid dörren sen stå hon och tittar ut och upp mot himlen och drömmer sig bort en stund innan hon kommer och äter av de godiset jag har med mig. Hon sticker ut i sin personlighet och utstrålning jämfört med de andra så jag tror nog vem som helst skulle kunna se de!


Älskar hennes blå plirande ögon



" I´m the queen of the world!!"

Jag har bytt ut allt granris mot nytt då de blir så dammigt och tråkigt så fort. 
Släpade med en liten fälld gran från skogen som fick flytta in till vaktlarna. 


Det populära redet fick lite extra granris över sig så de blir lite extra mysigt.




Ungdomarna flyttar hemifrån!

Det optimala för kycklingar att flytta är vid ca 4-5 veckor ålder. 
Då räknas de som helt fullvuxna. Men eftersom växthuset är helt dragfritt och har värme så bestämde jag mig för att göra flytten redan efter 3 veckor och 3 dagar. 
Jag ställde först in hela deras bur inne hos de vuxna ca 30 minuter, kände av läget och stämningen och lyfte på locket så de fick hoppa ut. 
Man kan ju tänka sig att det är de vuxna som styr upp ungdomarna och visar reger och förhållningsätt. 
Men icke. Ungdomarna började röja runt precis som de ägde stället! Började bada på lite udda platser, äta mat, jaga de vuxna, ta över favvoredet helt och hållet! Jag satt bara och gapade över hur ombytta roller det blev. Otroligt intressant och se hur varje individ agerade. 
De honungsfärgade vakteltjejerna var värst av alla, de va ritkigt sura och jaga bort de vuxna direkt om de kom för nära. Den enda som flippade ur lite var tuppen Brorsan. Han va på de nya honungstjejerna och testosteronet bara sprutade ur öronen på honom. Fick ta upp honom i knät så han fick lugna ner sig en stund. Den enda vuxna som fick vara kring de unga var så klart Ginny! Hon är ta mej tusan helt fantastisk!! Hon bara knatade in i redet och la sig längst bad och tog sig en liten powernap, ingen protesterade. Älskade älskade Ginny!


Ginny ligger längst bak och myser


De andra vuxna höll sig på sin kant och iakttog galenskaperna på säkert avstånd.

Honungsbrudarna har t o m tagit över ett ägg som de tycke skulle bli deras!

Vid läggdags så intog de vuxna övervåningen och gången upp till övervåningen för att slippa ungdomarna!

Brorsan i  mitten, han sov nog gott i natt efter att har varit så i gasen  på eftermiddagen.

Hängde in en till värmelampa och la lite hö under, ungdomarna fattade vinken direkt och började kvällsputsa sig inför läggdags.


Avslutar dagens inlägg på min älskade tupp Fiona och mig i eftermiddagsolen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar