måndag 4 maj 2015

Det som inte fick hända hände….

Sorgen och förtvivlan är stor. Jag kan fortfarande knappt inte fatta att det hänt trotts det gått en vecka. 
Förra måndagen tog sig troligtvis en räv in i voljären och dödade alla mina 25 små älskingar…
18 stycken tog den med sig och 7 låg kvar döda när jag skulle upp och ge frukost till dom. 
Dom hade bara hunnit njuta av deras fina ny hem i knappt en vecka.
Två dagar innan hade en av mina egenkläckta kycklingar lagt sitt första ägg. 
De hade funnit sig till rätta och vissa av dom hade redan fått sina favoritplatser. 
Jag tyckte vi hade säkrat upp så bra runt om voljären med nät som gick ut en bit och vi hade lagt stenar på de ställen som behövdes, men icke. Djuret som tog sig in hade prov grävt på ca 4 ställen innen den hittade ett mellanrum mellan två stora stenar och tog sig in. Måttet på hålet var ca 10 högt och 15 cm brett. Inget blod, inga fjädrar eller några andra typ av spår hittade vi. Spårlöst hade den tagit med 18 st. 
Jag hoppas så innerligt att de gick fort och att ingen led. 
Mina älskade älskade små vaktlar.

Naturen har sin gång och det är bara att acceptera men det är svårt när de alla betydde så oerhört mycket för mig. Nu har vi säkrat upp så mycket vi kan.
Lagt ännu mer nät ca 50 cm, hällt betong över allt och lagt markplattor, tegelstenar och stora stenar över. 
hålet som djuret grävt och tagit sig in

när och tegelstenar. (Träskrivorna till vänster ha inget med säkerheten att göra.)

Nät, betong och markplattor. bredvid ligger stora nedgrävda stenblock.

Framför nätdörren har jag nu också säkrat med stora stenblock. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar