fredag 24 april 2015

Vaktlarnas helt nya voljär!

Äntligen är bygget klart och vaktlarna flyttade in i onsdags!
De var först väldigt misstänksamma men tillslut när spänningarna hade släppt blev det full fart. De badades på lite olika ställen, klättrade på stenar, undersökte deras lilla gräshörna och stod och titta ut genom de låga fönstren. Nu har de en yta på ca 10kvm + en lite övervåning på 1 kvm. 


I två veckors tid har jag försökt att så gräs för de skulle ta sig innan de skulle flytta in. Men icke. 
Så jag grävde upp lite större grästuvor och satte in så de skulle bli lite mer naturligt. 
En lite gran och en lite hasselbuske fick också flytta in.


Under säckväven är det en nerkapad jasminbuske. Tanken var att jag skulle dra upp hela busken och dess rotsystem men den planen fick jag ändra direkt. Rotsystemet från helvetet skulle man kunna säga… Vaktlarna är ju experter på att fastna och göra sig illa på de mesta så jag fick helt enkelt näta in de korta stubbar och pinnar och sedan klä den med säckväv. Den kommer ju snart skjuta nya skott så då får jag klippa ner den igen. Som sagt så gäller det verkligen att vaktelsäkra helt och hållet så man slipper missöden då nån fastnar och skadar sig. 


Ginny och de två ungtupparna fick prova VIP terassen!
Där har jag lagt ut uppblött och torkad halmpelets så de blite lite mjukare och behagligare för dom. 
Än har de inte funnit nått intresse att vara där uppe. men till sommaren när de blir lite varmare och inte så blåsigt som det har varit nu de senaste dagarna så kommer nog många vilja ligga där och njuta!
Under terassen är de ett perfekt sovställe att krypa in under och mysa i höet.



En ihålig stamm som vi hittade har vi kapat till som ett gömställe eller rede.


Voljären är byggt av tryckimpregnerat virke för längre hållbarhet. Taket är i plåt. Ena sidan har vi satt upp spaljeer för lite insynsskydd. Till höger om dom har vi satt 4 fönster som ska funka som vindskydd.
På motsatt sida sitter en stor plexiglasskiva även den som vindskydd.
Vaktlar gillar inte drag och blåst inte heller regn och fukt. Små kräsna rackare..
På de övriga delarna är det putsnät/svettsnät. Det är mindre rutor ca 1x1 cm och mycket starkare än hönsnät. Här i trakterna finns de både mård, iller, grävling, räv mm. Dom djuren tar sig lätt igenom hönsnät. Jag har även grävt ner snett utåt ca 20 cm så om nått sovdjur skulle försöka gräva sig in så kommer det ta stopp. På några ställen har jag även lagt stora stenar allt för att göra de så säker som möjligt. 



Det är kanske inte de rakaste bygget jag byggt med eftersom jag ville utnyttja all yta så fick de bli lite snett och vint. Marken är även lite lutande. Taket är ca 5 cm högre vid ingången och lutar åt spaljeväggen för att snö och vatten ska rinna av. 


Att ha full ståhöjd i voljären är de mest bekväma och praktiska. De kostar inte så mycket mer och de underlättar vid städning och tiden där inne när man spenderar tid med dom. 
Hela bygget med nät, virke, plåttak mm gick på ca 4000kr. Det ser inte ut som att de kostade så mycket men vill man ha ett ordentligt tak och ett bra nät så får man räkna med den summan. Fönstren och plexiglasskivan hade vi sen tidigare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar