onsdag 17 juni 2015

Storstädning och lite piff!


I helgen var det dags att storstäda hönshuset. Nu när det är sommar och det blir varmare är det viktigt att hålla rent och fräscht hos hönsen. Löss och kvalster trivs bra i värmen lika så flugorna som lockas till hönsskiten. Jag vill ha snyggt och rent hos mina höns, de ska vara trevligt att gå in utan att mötas av en frän lukt och massor med flugor. 
Jag tog bort all inredning förutom platån som Majken ligger och ruva på. 
Tömde golvet på halmspån/pelets och skrubbade alla väggar.
Tycker att de känts så mörkt där inne så de fick bli en ny variant på rede och sittpinne. 
Ska bara fixa en lösning under sittpinnen som fångar upp bajset. 
Om inte ett rede räcker till de fyra brudar som värper få jag sätta upp ett till. 
Nu har de ju i alla fall fin utsikt genom fönstret över hela trädgården! 



Lite piff på utsidan! 

Efter storstädning. Ny sittpinne och nytt rede. Torvbadet står till höger om stolen under fönstret.
Hönshuset kanske inte ser så roligt och upplyftande ut. Ska försöka hitta på nått kul där inne.
men jag vet i alla fall att mina höns inte lider av de. De sover bara där inne. På morgonen släpper jag ut dom i hönsgården, där får de vara fram till lunch när jag kommer hem och då får de gå in i en stor inhängnad och till kvällen får de gå lösa på tomten tills de går in för att sova. 



Innan storstädningen...






Märta har intagit redet. Det ska tilläggas att det är inte populärt att möblera om och hitta på förändringar hos höns.. Dom blir väldigt missnöjda till en början och vågar knappt gå in. idag fick jag lyfta i Märta i de nya redet för hon stod och blängde på Majken i hennes rede, som innan var allas favorit rede…



Fina Märta har blivit tuppens favorit så hon börjar bli lite sliten i fjädrarna på huvudet och på ryggen. 

Pannkakor är populärt!!
Dagens middag för hönsen och vaktlarna
Turkisk laktosfri yoghurt, äpple, banan, ärtor,  majs och krossade äggskal.


1 kommentar:

  1. hej, jag har läst alla dina inlägg och jag tycker att det är jättekul att få veta om dina höns och vaktlar. jag skulle väldigt gärna vilja ha kontakt med dig, du verkar som en bra person. //Nikki Kayl (12 år)

    SvaraRadera