lördag 31 januari 2015

Den nya drogen - mjölmask

Idag har jag fotat Alla mina fjun!
Det tog ett tag innan jag blev klar, speciellt vaktlarna. De är liksom inte kända för att stå still en sekund..
Folk skulle ha sett mej när jag låg på knä inne hos vaktlarna och försökte locka och pocka så de skulle kolla in i kameran! Tycker själv jag lyckades ganska bra.
Jag ska ge er ett tips på hur ni blir bästisar med era vaktlar och höns, MJÖLMASK!!
Ni tänker säkert att "-Mina höns är galna i majs" 
eller -"Mina vaktlar är tokiga i rivna morötter".
Nej nej, ge dom mjölmask så ska ni få se på galna fåglar! Men passa er för att ge för mycket, de innehåller 95% fett de små rackarna!
Mjölmask finns att köpa på de flesta djurbutiker som säljer prylar till reptiler. Svindyrt, ca 800kr/kg men jag brukar köpa en stor näve som brukar kosta 65kr. De räcker ca 2 veckor som godis för alla.
Nu håller jag på att föda upp egna mjölmaskar, men de tar sin tid. Mer om dom får ni höra om lite senare. Ni kan se alla ny fotade höns och vaktlar under flikarna längst upp.


Ginny är värst när de gäller mjölmask. Hon är beroende av drogen!
Hon gör vad som krävs för att få tag på dom.
Hoppar högst, pickar på mina händer, sliter i mina kläder.
Visst är hon för söt min älskade Ginny!? Vi fick en speciell kontakt redan på vägen hem i bilen.
Hon är tamast och brukar få komma in på kvällarna och mysa och spatsera omkring inne hos oss.
Hon ser verkligen lycklig ut!

Inez har precis fattat grejen att mjölmaskarna kommer från mina händer. (i början så kastade jag ut de på golvet för de skulle upptäcka hur gott de är) Så fort jag sätter mig på huk kommer hon springandes. Idag satt hon på deras lilla övervåning och hade första parkett i hjöd med maskburken.

Lilla Pip är lite mer försiktig men hon kommer nog bli varm i kläderna snart!

Vilda som har haft lite otur senaste tiden (ägg som fastnat och framfall) har jag hanterat den del. Innan var hon den som var mest rädd och skygg, nästan så jag tyckte så synd om henne att jag funderade på att ta bort henne pga stressen.
Men nu är hon med i "tiggarligan"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar