söndag 17 maj 2015

Mjölmaskar - Hur man föder upp mjölmaskar!


Hur man föder upp mjölmaskar är inte så krångligt eller svårt, 
men de kräver ett lång tålamod för det tar tid!!!
Jag kommer inte ihåg exakt när jag började med min uppfödning, ca 5-6 månader sedan skulle jag tro.
Nu börjar jag få några "vuxna" maskar.





Starta din egen uppfödning!

  1. Köp maskar hos en djurbutik/zoobutik som säljer reptiler och tillbehör. Har man tur så kan man få med några "aliens" som jag kallar dom, vita nymfer som sedan blir baggar.
  2. Förvara dom i en plastburk (de kan inte klättra/krypa på glatta ytor) med havregryn/müsli/flingor. Ge de lite sallad, rivna morötter, äpple, apelsin mm så de har något och äta och ger de vätska. ca en gång i veckan brukar jag ta en blomspruta och spraya några sprut på kanter på burken så de kan få i sig lite vatten. Se till att byta ut/släng frukt och grönt så de inte möglar. Ställ masken på något varmt ställe, gärna runt 22-27 grader så trivs de bäst och avelsprocessen går lite snabbare. Vill man inte att maskarna ska bli nymfer, förvara dom i svalen i kylen. 
  3. Från mask till nymf kan ta ett tag beroende hur gammal masken är när du köper den. Ha tålamod det kan ta upp till några veckor. Håll utkik i burken, då och då kommer en lite vit "alien".
  4. Nu kommer det inte dröja tills du har din första skalbagge (de kan inte flyga eller krypa på glatta föremål så du behöver inte vara orolig för att de ska rymma!) 
  5. Jag brukar flytta över baggarna och nymferna till en egen plast låda, då kan man ha lite koll tiden mellan de olika stadierna. Det krävs några baggar för att få ägg, honor och hanar. De parar sig ofta. Dock är det omöjligt att se äggen, jag har inte lyckats sett något i alla fall. 
  6. Tyvärr har jag ingen koll på hur lång tid det tar från första bagge till första masken. Ett tag trodde jag verkligen att det var kört och att det inte blev några maskar, började rota runt bland grynen och såg då pytte pytte små sytråds tunna små maskar, det kryllade av dom!! 
  7. Det är nu som det bara rullar på! Låt de stå på en varm plats, ge dom mat och lite vatten. Se till och hålla grynen fräscha eftersom de inte går att byta ut när de ligger massa ägg och ev små mask i burken! 

Tänk på! 

Maskarna innehåller 95% fett så ge bara maskarna som godis ibland till vaktlarna och hönsen.
Fåglarna fullkomligt älskar masken! Du kommer att bli deras favorit. Mina vaktlar har nu börjar picka på mina skor och slita i byxbenen om de inte får nån mask av mig :D 







1 kommentar:

  1. Intressant! Hur ofta och hur mycket av mjölmaskarna ska/kan man ge?

    SvaraRadera